Powered by Blogger.

Perniagaan Online--Facebook Marketing Strategy

Coklat4u Delight Dunia sudah berubah.
Jika dahulu tidak ramai mempunyai access Internet,tapi sekarang ia boleh didapati di mana sahaja. Pelbagai lapisan umur dari kanak-kanak hingga orang tua boleh mengakses Internet. Sedangkan ayah saya yang dah berumur dan hanya duduk di kampung pun mempunyai akaun Facebook.
Marketing strategy pon sudah berubah.Jika dulu online marketing strategy hanya ditumpukan di web sahaja,tapi selepas kewujudan Facebook segalanya sudah berubah.
Pada mulanya,saya juga tidak mengambil peduli tentang aktiviti perniagaan di social media seperti Facebook. Sedangkan saya telah mula mewujudkan akaun Facebook untuk Coklat4u Delight sejak awal lagi. Saya tidak kisah berapa banyak LIKES untuk page tersebut memandangkan aktiviti perniagaan saya hanya tertumpu di website. Setelah banyak pendedahan yang saya baca tentang hebatnya pemasaran melalui Facebook,saya mula mempelajarinya.
Betapa pentingnya page perniagaan kita mempunyai bilangan LIKE yang tinggi. Lebih penting adalah mempunyai bilangan TALKED ABOUT THIS yang tinggi. Mempunyai LIKE yang banyak tidak menjamin sale yang banyak sekiranya kita tidak pandai menukarkan LIKE kepada SALE. Mencipta engagement dengan Likers adalah penting seperti komen,like,share pada setiap post di page.
Salah satu strategy mencipta post yang memerlukan interaksi dari pengguna..."LIKE sekiranya anda suka..". Atau post kan gambar yang menarik yang kebiasaannya akan di SHARE oleh pengguna.
Polisi Facebook terbaru--hanya 10% likers yang akan menerima post update dari page perniagaan kita. Maka adalah penting mencipta engagement,kerana kebarangkalian untuk setiap post update kita keluar di Wall mereka adalah tinggi (mereka merujuk kepada yang selalu berinteraksi--KOMEN/LIKE/SHARE).

0 comments:

Post a Comment