Powered by Blogger.

Naik Turun Bisnes

Coklat4u Delight

Dalam bisnes tak semestinya graf sentiasa menaik. Every business has its ups & downs. Tapi apa yang penting bagaimana kita menggunakan masa dengan sebaiknya mengikut situasi.
Menurut mentor saya, Dr Azizan Osman,di waktu aktiviti perniagaan agak 'slow', di waktu itu kita perlu tumpukan perhatian pada aktiviti seperti mengumpul database pelanggan,memperbaiki sistem marketing atau mencari idea baru untuk perniagaan.
Menurut beliau lagi, database is a KING!
Jika kita perasan,kebanyakan syarikat menggunakan peraduan/cabutan bertuah untuk mengumpulkan database. Orang ramai diminta mengisi borang beserta no telefon atau emel ketika menyertai peraduan. Dengan data tersebut lah,mereka akan sentiasa berhubung dengan prospek dan seterusnya menjadi pelanggan mereka. Promosi akan dihantar melalui SMS atau emel. Mengikut kajian,approach yang berkesan adalah sekurang-kurangnya 6 kali. Ini bermakna,kita perlu mendekati prospek lebih dari 6 kali dengan apa jua cara,tapi ingat!gunakan cara yang betul.
Soft Selling adalah teknik yang paling sesuai. Soft Selling adalah teknik menjual secara tersembunyi. Jualan tidak dilakukan secara terang-terangan,tetapi dengan berkongsi informasi dan menjadikan kita sebagai seorang yang pakar dalam bidang tersebut. Contohnya seperti melakukan promosi di Facebook. Elakkan dari selalu mengiklankan produk secara terus,tetapi lebih kepada berkongsi informasi berkaitan perniagaan atau beberapa tips lain. Dengan cara itu,orang tidak merasa bosan sekiranya setiap hari Wall kita penuh dengan aktiviti perniagaan. Silap-silap haribulan,ramai pulak yang remove. Bukan kah itu satu kerugian? Teknik 'tagging' atau SPAM adalah satu kesilapan yang besar. Jangan mengundang rasa tidak senang orang kepada kita.

0 comments:

Post a Comment