Powered by Blogger.

Perniagaan Online--Blog & Web

Coklat4u Delight

Berniaga secara online bukan merupakan sesuatu yang baru di Malaysia. Ia telah muncul sejak awal tahun 2000 lagi. Sebahagian dari rakan saya telah memulakan perniagaan online sejak 2003. Pada waktu itu,kebanyakan perniagaan online dijalankan di forum dan blog.
Saya juga memulakan perniagaan secara online di forum pada tahun 2006. Pada waktu itu,tidak ramai peniaga online dan agak asing bagi rakyat Malaysia. Tidak ramai yang mempercayai sistem jual beli online. Di forum itu,kami telah membina satu komuniti dan sehingga kini hubungan antara peniaga dan pelanggan masih rapat. Dari situ saya belajar pelbagai teknik dan strategi dari rakan-rakan yang lebih berpengalaman.
Saya membina sendiri website iaitu http://www.coklat4u.com menggunakan platform Joomla. Dengan platform Joomla,pembinaan website adalah amat mudah memandangkan banyak component dan module percuma serta template yang menarik boleh di download di Internet.
Tujuan saya membina website adalah untuk meluaskan skop pasaran iaitu golongan korporat dan doorgift perkahwinan. Membina website hanyalah langkah pertama, langkah yang paling penting adalah mempromosikan website tersebut agar ia boleh diketahui umum. Saya mula mengiklan di web popular pada ketika itu seperti di forum CARI dan Virtualfriends.net. Ini untuk mewujudkan public awareness di samping meningkatkan ranking carian di Google.
Untuk mengiklan,kita perlu memperuntukkan budget,dan cuba elakkan ruang pengiklanan yang percuma. Kerana ruang iklan percuma selalunya tidak berkesan kerana terlalu banyak iklan di situ yang menyemakkan mata memandang. Be selective..ketika memilih medium pengiklanan anda.
Cara lain untuk mempercepatkan website kita mendapat ranking yang baik dalam carian Google ialah dengan menggunakan ADD URL yang disediakan oleh Google.
Perlu titikberatkan juga content di dalam blog/website. Perbanyakkan keyword yang berkaitan produk yang ingin dijual,contohnya sekiranya COKLAT,perbanyakkan keyword coklat dalam content website dan blog.

1 comments:

  1. Salam,
    Amat tertarik dengan tips di beri, perlu di titikberatkan keywords dalam kandungan web juga blog. Pengetahuan yang amat berguna.

    ReplyDelete