Powered by Blogger.

LEVERAGE

Coklat4u Delight LEVERAGE
Dalam perkataan mudah ialah menggunakan khidmat/kepakaran orang lain untuk membantu anda menjana keuntungan dalam perniagaan.

Bagaimana saya serapkan konsep ini dalam perniagaan.

  1. Melantik agen
    Dengan yuran pendaftaran RM 150.00 seumur hidup,agen berhak mendapatkan diskaun niaga bagi belian produk di Coklat4u Delight. Tiada minimum order diperlukan kecuali produk di dalam kategori Doorgift-50 unit.
    Diskaun niaga yang ditawarkan:
    DOOR GIFT - 10%
    GIFT PACK - 15%
    GOURMET - 20%
    COOKIES - 20% - 30%
    HAMPER - 15%

    Diskaun niaga yang ditawarkan merupakan komisen secara tak langsung kerana agen menjual pelanggan pada harga runcit. Malahan pihak Coklat4u Delight menawarkan penghantaran terus kepada pelanggan mereka; tugasan agen hanya membuat promosi sahaja.
  2. Melantik Mobile Stockist

    Dengan modal RM 5,000.00 sahaja, Mobile Stockist memiliki produk yang terdiri daripada Praline, Truffle Collection, Cookies, Chocolate Bar, Chocolate Egg yang bernilai lebih RM 8,900.00. Kiraan ini hanya untuk jualan secara loose. Selain dari itu,pihak Mobile Stockist juga mendapat kotak packaging untuk door gift dan gift pack. Dengan tambahan jualan dari Door Gift dan Gift Pack, pihak Mobile Stockist boleh mendapat pulangan lebih RM 10,000 untuk keseluruhan produk,menarik bukan?
    Apa kepentingan Mobile Stockist pada perniagaan kami?
    Mereka bertindak sebagai wakil yang mempunyai stok tersedia bagi memudahkan agen dan pelanggan di kawasan sekitarnya untuk mendapatkan stok. Ini bagi membantu pihak agen mengurangkan kos iaitu kos penghantaran kerana sebelum ini pihak agen perlu membayar kos penghantaran. Ini disebabkan sebelum ini,produksi kami hanya berpusat di Lembah Klang.
    Hasrat kami untuk membantu lebih ramai lagi untuk menjana pendapatan dengan bantuan yang disediakan seperti pengiklanan dan alat bantuan yang lain diharapkan dapat direalisasikan dengan program ini.
  3. Mengupah part-timer untuk kerja-kerja pembungkusan.
    Sebelum ini,pekerja Coklat4u Delight hanya menjalankan tugas pengeluaran produk sahaja dan produk loose dihantar ke Serdang untuk dipek oleh saya sendiri. Tidak dinafikan,pada ketika itu masa agak tidak terurus dan banyak perancangan terpaksa ditangguhkan. Dek kerana pada permulaannya saya ingin untung,tapi disebabkan masa yang terhad saya tidak dapat menggunakan lebih banyak masa untuk aktiviti pemasaran. Setelah mempelajari dan menimba pengalaman,bahawa 'one man show' selalunya lambat berjaya,maka saya putuskan untuk mengupah part-timer untuk menjalankan kesemua kerja pembungkusan yang diperlukan untuk produk Door gift dan Gift.Selain niat untuk memudahkan kerja,saya ingin membantu dan memberikan pendapatan tambahan pada orang lain juga. Alhamdulillah,Allah memberkati usaha saya,tempahan Door Gift melimpah ruah sejak saya lancarkan usaha ini. Jika difikirkan balik,saya mungkin tidak dapat melakukannya sendirian tanpa bantuan part-timer.

0 comments:

Post a Comment